torsdag 11. september 2008

Hvor ble det av slappfisken??



Den 10 september- hadde Zaffie bodd hos oss 2 mnd. Her kommer derfor en liten oppsummering og et tilbakeblikk på de 2 mnd(som har gått utrolig fort!).

Først:Hvor ble det av slappfisken Zaffie?

Da jeg så henne på kurs og da jeg hentet henne,- var hun utrolig avslappet og rolig. Hun lå stort sett og slappet av- eller satt nede ved beina til eieren og kikka på livet. Nå er det lite å se til den atferden,- ihverfall i treningssammenheng:-) Prøver å lære henne BLI øvelsene om dagen.. bli sittende og bli liggende er første prioritet. Ting skjer i 100 hele tiden,- og hun er raskere en brødrene Dalton . Derfor må jeg være Lucky Luke,- noe som ikke er helt lett for en som er født med motorikk som en full sjømann. Når hun er i turbohumør,- ser det ikke ut til at det spiller noen rolle om hun får belønning eller ikke fra meg.. Eksempel: Jeg vil ha frem en frivillig sitt. Hun legger seg plask ned. ingen klikk,- hun spretter opp i stående og legger seg plask ned. gang etter gang.. Det ser ut som om det er selve bevegelsen som er morsom å utføre,- og dermed belønnende i seg selv..Jeg har prøvd å ha ulike belønninger :lek,- kylling ,frolic mm.jeg snur meg bort,- men da kommer hun blid som ei sol foran meg i turbofart og finner på noe annet, som feks rygge bakover i full fart og stoppe så det blir bremsespor i plenen:-)
Etter noen runder med turbofart og (atferd som ikke belønnes fra meg ihvertfall)- ser det imidlertid ut til at hun begynner å tenke og fatte interesse for hva jeg ønsker og min belønningen igjen,- men altså først noen runder med det hun finner for godt selv. Forslag til hva jeg bør gjøre mottas med takk...
De gangene hun er sliten før vi begynner,- går det som regel mye bedre. Men jeg har ikke alltid anledning til å gå en times tur før jeg begynner liksom..
Men det er da lyspunkter..
I går kom gjennombruddet på BLI-treningen. Endelig klarte hun å sitte igjen mens jeg gikk over kjøkkengulvet og tilbake igjen.(har riktignok et veldig lite kjøkken,- men det var en wow opplevelse for meg!) Har (nesten) stimuluskontroll på sitt,dekk og sitt opp inne,- og i hagen,- så jeg håper vi kommer i mål før eksamen med akkurat den biten. Fri ved fot( med relativt høy belønningsfrekvens ) og hopp over hinder går også greit. Apporten er ikke helt klar enda,- her er det å vente på kommando før hun apporterer som er utfordringen. Apport over hinder må vi trene mer på. Kaster jeg apporten så den lander litt ved siden av hinderet,- hender det at hun løper rundt når hun kommer tilbake. Kvalitetssikring må til,- og øve mer hopp uten apport selvsagt. Nå trener vi hopp ved at jeg legge musematta i forskjellige posisjoner i forhold til hinderet. Trener vi mer på det ,- så kommer vi nok i mål med dette også håper jeg...
Det store problemet er derfor egentlig at hun har litt mye energi når vi skal trene. Det er vel egentlig et luksusproblem,- men allikevel..
Trene med forstyrrelser må vi også få gjort mer av fremover nå som vi begynner å få flyt på endel GF hjemme.
Ellers så har hun tilpasset seg utrolig bra til en familie som har hundre jern i ilden hele tiden. Når en spiller skarptromme og en annen fiolin inne i vår lille stur på 15 kvm ligger hun bare og slapper av,- så hun er ihvertfall ikke skvetten for lyder:-) Siden vi holder på å bygge nytt hus på samme tomta som vi bor,- er det også masse biler og mange håndtverkere som kommer og går hele tiden. Hun har like lite vaktinnstinkt som Fluffy,- så det er helt tyst fra henne også når det kommer en bil,- eller det ringer på døra. Ganske behagelig egentlig..
Hun er også grei å ha med på kontoret. Der ligger hun bare og slapper av,- og tar livet med ro,- så hun har evnen til å roe ned når det ikke skjer noe heldigvis.
I morgen skal vi trene sammen med en hel gjeng,- så da får vi se hvordan det går.. (Må nok jobbe litt med frustrasjonsbjeffing regner jeg med!) Satser uansett på en knalldag med fint vær,- og mange koselige hundefolk! Gleder meg veldig!

6 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

*banker på døra og titter forsiktig inn*

...jeg savner et lite resymme fra gårsdagens samling. Spent på åssen trengina di gikk :o)

Kari-Anne Undlien sa...

Huff jeg som egentlig er så nøye på rettskriving..

Jeg lurte på åssen TRENINGA di gikk :o)

Aase sa...

Hei.
Synd du ikke var der,- vi savna deg! Holder på å skrive ferdig tag-teach oppgaven,- men har fått krøll med videosnuttene:-( kort oppsummering etter i går: jeg trente bli-øvelser for meg selv.(asosial) og dro nokså tidlig.(dobbelt asosial) Var med som fig da Cara runderte,- det gikk supert.Får se om jeg rekker å skrive mer seinere i dag:-)Skal på valpekurs nå..

Simen sa...

Savner oppdatering! :) Hvordan går det med grunnferdighetene?

Aase sa...

Hei Simen.
Jeg får se om jeg får tid til å skrive litt snart,- men det går da fremover med GF,- selv om jeg ikke kan si at jeg har ting på plass akkurat(ihvertfall ikke flytnivå)
Du da? Jeg smugleser bloggen din,så jeg følger jo litt med da men..
Aase

Kari-Anne Undlien sa...

Ja, nå savner jeg en oppdatering fra deg Aase! Men skjønner at du har tusen baller i lufta om dagen :o)

Nå starter klubben opp igjen med innetreninger fra oktober. Kanskje jeg kan få "lurt" dere med på ei treningsøkt igjen i den fine hallen vår her på Gjøvik? :o) Agility er kuuuult vøtt!