søndag 28. september 2008

stimuluskontroll , tjuvstart og annen moro.

Neste helg reiser vi til Trondheim. Da er det siste samling på instruktørkurset, og vi skal opp til eksamen hele gjengen. Jeg må si at til tross for noen få sommefugler i magen,- så gleder jeg meg mest.Det blir veldig hyggelig å møte alle fra kurset igjen,- og selvsagt også Morten og Cecilie. Det beste med å møtes er at en kan snakke hund 24 timer i døgne uten å føle at en plager noen med nerdeprat. Dessuten er det stedet der en kan få gode råd om videre trening,- noe vi virkelig trenger føler jeg. Derfor ser jeg altså neste helg lyst i møte:-)

Status pr i dag: Veldig variable prestasjoner. Alt er avhengig om Zaffie har fått seg en skikkelig raserunde eller lign før vi starter treninga. Dette gjelder jo spesielt på BLI øvelsene. Er hun alt for gira,- skjer det hundre ting på en gang. hun setter seg i utgangstilling,- reiser seg i stå, tar en klaskedekk og rygger- alt i løpet av få seunder. Når hun begynner sånn,- prøver jeg å snu meg bort og ta pause i 10 sekunder før hun får mulighet til å prøve igjen. Vanskeligheten ligger i at når jeg snur meg ,- så komme hun rundt i full fart og vil vise meg alt hun kan. Har derfor begynt å trene henne i bånd,- så jeg kan holde henne bak meg,- så det ikke er mulig å gå frem for å få øyekontakt. Etter en stund pleier det å roe seg,- så hun faktisk kan konsentrere seg om oppgavene. Jeg prøver å utnytte intensiteten til å trene fartsøvelser, som innkalling, apport. har også begynt med fremadsending til kjegle med stå.

Utfordringen i innkalling er at hun har lett for å tjuvstarte når jeg snur meg rundt. Jeg avbryter da hele øvelsen og venter noen sekunder før hun får prøve igjen. Vi har baklengskjeda øvelsen,- ved å trene utgangstilling, en holder henne + utgangstilling(frivillig) bli og galopp og utg stilling+ utgstilling bli- galopp og utg stilling. Hvis hun greier å vente,- ser øvelsen veldig bra ut. hun kaster seg inn ved siden,- og sitter rett og fint, så den biten er bra.

I dag har jeg trent bli sittende og variert øvelsen litt. Noen ganger kan hun få komme i utgangstiling når jeg roper,- og andre ganger har jeg gått tilbake og stilt meg opp ved siden av henne,- og belønnet for det. Håper det hjelper litt..

Det som er ergelig er at det virker som om det er belønning nok å få storme avgårde mot meg(altså det å løpe som en villmann) Jeg har trent bli sittende der jeg kaster godbit på bakken,- frister med leke, jeg hopper beveger meg rundt henne osv,- men da sitter hun som en prest. Men, det er tjuvstart vi sliter med som sagt. Jeg har jo ikke trent så veldig lenge på dette,- men nå er det jo ikke lenge før vi skal i ilden,- så gode forslag mottas med takk!

Det jeg tror er forklaringen er at hun ikke kan øvelsen så veldig godt enda. det er jo bare i et par uker at hun har kunnet sitte rolig i særlig mer enn 2 sekunder. nå kan hun sitte ganske lenge,-så det går jo fremover, men.. nå er det jo sånn at vi skal vise hva vi kan snart så..

Tjuvstart er også problemet på apporten. Hun kan det ikke godt nok enda tydeligvis. Idag skal jeg trene med Kristin og Christine,- og da håper jeg at jeg kan få litt hjelp. Alt går bra frem til jeg kaster ut apporten.(jeg har baklengskjeda hele øvelsen med utg stilling+ slipp, gi apporten i front,- utgst og slipp,- medhjelper som holder hund og apport+ galopp m apport, utg st og slipp. Har også prøvd sitt og bli,- legge ut apporten,- gå tilbake og kommandere apport,- og da går det bra. Holder jeg så vidt i halsbåndet, kaster apporten går det også bra,- men er hun fri,- blir det for mye og hun stormer ut og henter apporten. Har ikke hatt noen medhjelper å trene med her,- og det håper jeg å få til i dag . (ikke så lett å storme ut før henne å ta apporten først) Og det å bære apporten er selve lykken i livet,- så det er derfor vi har fått problemet tenker jeg. Hun har fått mulighet til å belønne seg selv mange ganger...

GF er også avhengig av at hun ikke er for gira. da skjer det mye på en gang... Foran fører mappa har vært ganske bra,- men i dag gikk det ikke. kort og godt.

Hun gjorde hundre ting på en gang,. og jeg greide å få inn noen klikk der jeg ikke skulle klikka sjølsagt. Utrolig dårlige trenerferdigheter fra meg. Ble skikkelig ergelig på meg selv altså,-så da pakket jeg bort klikkeren og lekene,og gikk inn for å skrive på bloggen istedenfor. ingen vits å tene når en er sur.. Heldigvis er jeg ikke langsint/sur,- så nå er jeg snart blid igjen,- og kan gå ut for å ta økt nummer to i dag:-)
Her er min bli blid plan:-)
Fremadsending til kjegle pleier å gå bra,- så det skal jeg trene på nå..

Dessuten apport over hinder. Hvis jeg jukser litt og holder så vidt i halsbåndet når jeg kaster apporten,- så går det fint som regel.

Hun er også flink til å rygging i front,- så det er også noe vi kan gjøre for å lette trykket.

Følgende GF kan vi derfor krysse av for(ihvertfall påbegynt,- om ikke flyt)

fokus, sitt, sitt opp, stå, ligg, hold fast,slipp, hopp over hinder, target(hånd+musematte/kjegle)rygging i front, utg stilling, løpe ut til figurant(yes!). kryp og hals har vi ikke startet på enda,- men begnner vel etter eksamen med kryp..husker ikke fler gf i farten jeg..

Til tross for våre problemer,- så har vi det veldig morsomt sammen. Hun er en super hund som kan komme veldig langt med rett trening(rett trener..gulp) Det fine med henne er at hun alltid er i godt humør,- og klar for ei treningsøkt. eksempel:Vi har en krakk stående på kjøkkenet, og det var den vi brukte da hun lærte seg utgangstilling,- med andre ord,en supermorsom krakk.Hvis noen kommer så vidt bort i den krakken,- og lager den spesielle krakkeskrapelyden,- er hun på plass og står klar på krakken,- selv om klokka bare er halv seks om morran og noen bare har snubla borti den da de skulle hente seg vann. Hun er superblid og superklar for trening når som helst og hvor som helst. Det gjelder bare å få henne inn i riktig bane,- og det er altså min jobb... kjekt med noen utfordringer som trener. Det å eie og trene to så forskjellig hunder som jeg har,- er en veldig nyttig erfaring å ta med seg. Jeg håper ihvertfall at det vil gjøre meg til en bedre trener etter hvert:-)

Nei,- nå skinner solen og en blir ikke god til å trene ved å sitte inne å blogge.. god trener blir en av å trene. god blogger blir en av å blogge.. så enkelt er det,- så nå skal jeg ut i solen!

6 kommentarer:

Simen sa...

Ja, jeg ville ikke latt henne være altfor lenge alene; slik jeg forstår det høres hun ut som drømmehunden og jeg kan finne på å stjele henne...

Kari-Anne Undlien sa...

Enig med Simen! Hun høres supermorsom ut å trene med :o)

Forresten noen kloke ord du kommer med på slutten her ;o)

Simen sa...

Forresten, lykke till neste helg! Håper du kommer til Bergen for å holde kurs :)

Jeg vet ikke om jeg har nevnt det før, men kanskje du bør legge vekk klikkeren når du trener bli øvelser? Innfør Fannys fri signal på alle øvelsene der hunden må bli (sitt, dekk, stå, utgangsstilling) Kanskje det blir enklere da.

Aase sa...

Hei.
Takk for tilbakemeldinger, og for lykkeønskninger,- det kan komme godt med:-)
Jeg bruker mest frisignal,- men klikker også hvis jeg er nær henne.
Jeg skal teste ut rådet ditt i morgen. Har akkurat hatt en økt med henne nå,- der jeg klikket henne for å sitte rolig ved siden av meg når jeg kastet ut apporten(først bare bevegelsen uten å kaste,- deretter forsiktig kast. så ut til at det hjalp,- så jeg prøver det igjen i morgen.. skriver kanskje litt i bloggen til og med..

Lene , Fride og Kira sa...

Lykke til med siste treningsuke før eksamen!
Håper jeg får se Zaffie snart. Hun høres veldig fin ut! Våre tre er også klar for alt når som helst - ikke alltid like morsomt når man selv går i svime om morgenen ;)
Så noen ganger drømmer jeg om å ha en jeg må dra opp fra sofaen for å bli med ut... Neida, stort sett setter jeg pris på entusiasmen og energien deres - bare ønsker meg litt mer selv!
- Følger med på bloggene deres selv om det er lenge siden vi har sett hverandre - savner "gamle-gjengen" !
Og bare si fra hvis du skulle få tid løp av uka til å trene hest!

Aase sa...

Simen og Kari-Anne:-)
Jeg skal passe godt på henne,- har jo "stjålet" henne selv,- så jeg vet akkurat hvordan fremgangsmåten er... he he