mandag 29. september 2008

Søndagstrening.

I går ettermiddag møtte jeg Kristin, Christine og Linda på Eggemoen for å trene litt GF og baklengskjeding. Som vanlig ble det endel skravling også,- men det er jo noe av vitsen med å møtes. Detaljer i hundetreningen blir diskutert, og vi prøve å gi gode råd til hverandre. Vi er en liten gjeng som har store planer om å konkurrere neste år(Kristin er jo allerede i gang og fikk opprykk til klasse 2 forrige helg. Veldig bra! Christine har fått blod på tann etter hun var på Sølen og fikk gode tips på pinneplukkinga,og har planer om å starte i Hønefoss ganske snart har jeg hørt rykter om..??- og Linda med Fenris har meldt seg på trenerkurset og har nok tenkt å starte etterhvert hun også.

Jeg trengte hjelp/tips til å gjøre noe med tjuvstartene hun har en tendens til bla a når hun apporterer. Kristin tro til som hjelper og rådgiver.Måtte til og med låne meg apprten sin,- siden jeg hadde reist ifra min her hjemme. Hva skulle jeg gjort uten snille, blide Kristin:-)

Tok hele baklangskjedinga av apporten. Zaffie er jo nesten alltid superivrig, og spesielt når jeg finner frem apporten tar hun helt av.. Lurer på om en får trekk for tannklapring når en konkurrerer?? Noen som veit?? I såfall har jeg virkelig en jobb å gjøre. Tannklapringen kommer når hun er så ivrig at hun nesten ikke klarer (eller ikke klarer) å beherske seg. Den kommer oftest på øvelser som er favorittøvelser,- som f eks apport.. Jeg får spørre Morten og Cecilie til helga om det er et stort minus. Jeg synes egentlig at det er ganske sjarmerende nemlig:-)

Vel,- tannklapring er en sak,- men tjuvstart er en annen.. Som sagt,- begynte vi med baklengskjeding. Alle ledd går bra helt frem til jeg skal kaste apporten. Vi prøvde noen ganger der jeg kastet og Kristin tok opp apporten når hun tjuvstarta. Siden det tydeligvis ikke ble bedre etter tre ganger fjerning av apporten, gikk vi i tenkeboksen.Har en mye energi en skal bruke opp,- koster det ikke mye å løpe tre ganger ut, uten betaling..

Kristin kom på den glupe ideen å trene bli sittende når jeg "liksom-kaster" apporten. Har jo trent bli sittende der jeg kaster leker, og godbiter rundt meg,- men altså ikke i denne settingen der hun sitter i utg stilling(jepp, sløv trener).. kjekt med innspill fra treningskompiser!

Jeg klikka og ga belønning hvis hun satt når jeg hadde små bevegelser først,- siden større kastebevegelser og til slutt kunne jeg faktisk kaste apporten forsiktig et par meter foran meg uten at hun resiste seg opp og var på sprang. Etter noen ganger med klikk og belønning for å sitte,- prøvde jeg å belønne med kommandoen apport. Hun løp ut, henta apporten og kom tilbake med den. 1.gang satte hun seg skjevt,. men jeg valgte å belønne allikevel,- siden hun stort sett sitter rett i utgangstilling stilling, og det var signalet vi egentlig trente på. De tre neste gangene klarte hun å vente på kommando,- og kom inn med apporten,-satte seg snorrett,. og alt var egentlig bare fryd og gammen:-)

Jeg får fortsette denne treninga i dag,- så håper jeg at det er i boks i løpet av et par dager. Parallelt med dette,. trener jeg på apportsignalet når Zaffie står foran meg. Jeg holder frem apporten(som en gjør når en baklengskjeder). Prøver hun å ta apporten før hun får signalet,- tar jeg den bak ryggen. Når jeg gir signalet apport,- får hun ta den og komme i utgangstiling og avlevere den før belønning kommer. Vet ikke om det er en korrekt måte å trene apporten på,- men det funker foreløpig for oss,- og det gjør treningen litt mer effektiv siden jeg sparer meg for mange kast og løping frem og tilbake. ikke minst så sparer jeg meg for at hun får forsterket seg selv med å styrte ut etter apporten gang på gang. Har vurdert å bruke line på henne,-men ønsker ikke å lage den bråstoppen det kan gi. Hun er jo en myk hund,og er redd det vil dempe iveren eter å løpe ut.Den er jo greit å beholde, må bare ha det under kontroll...

Vi trente på bli liggende, og på lineføring. Jeg merker at hvis jeg begynner å skjene under lineføringa(eller går som ringeren i Notre Dame, med litt høye skuldre og slepende skritt,- utrolig hva en gjør ubevisst altså) da går hun for langt foran meg. Klarer jeg å holde et normalt tempo,- og se rett frem,- går hun flott ved siden av meg. Nå må jeg få noen til å tagge meg for korrekt føreratferd altså.

Bli liggende begynner å sitte nå. Jeg avbryter ved det minste tegn til å flytte en labb,- eller legge seg over på skinka. I dag er det trening igjen(dvs jeg trener og Camilla har valpekurs,- så jeg har noen forstyrrelser). Får fortsette litt på dette i dag.

Kristin har begynt å lære Maya sklistopp. Målet er å få en skikkelig stå der hun skrenser bortover gresset. metoden er å øve den inn ved at en holder hunden(jeg) og Kristin drar ei matte bortover. Jeg slipper Maya og hun styrter bort og setter beina på matta, for liksom å holde den igjen.(har jo lært å trampe på den først )klikk og belønn hvis hun planter beina på matta og holder igjen mens fører drar. Ser skikkelig kult ut,- så etter eksamen,- skal jeg på Ikea for å kjøpe fiskematte!

Fluffy fikk komme ut en tur hun også, og gjett om hun var ivrig! Lenge siden hun har fått trene på Gf og øvelser,- så hun var helt i hundre. Hadde til og med en tjuvstart da vi trente innkalling fra sitt,- og det tror jeg aldri har skjedd før. Greit å trene med henne når en er litt sliten selv. Der går det meste på skinner,- og jeg slipper å være i forkant hele tiden. Kjekt å ha til pausetrening:-) Zaffie var imidlertid mindre fornøyd med den løsningen,- og satt i bilen og startet konserten med frustrasjonsbjeffing. Ingenting skjedde,- så da ble det bedre etter hvert,- men borte ble det ikke..Ja ja,- er en vant til å være minstemann og tror at verden dreier seg bare om en selv,så blir det vel sånn. Jeg må vel regne med at det blir litt furting når ting blir gjort på en annen måte en hun er vant med.

Gjengen skal møtes til helga igjen,- men da har jeg som kjent andre ting å bedrive tiden med..



Vi ga oss med treninga da mørket kom sigende,- og jeg dro hjem og tok et velfortjent(synes jeg selv da ) bad under stjernene.



Gleder meg til neste gang vi skal møtes,- alltid inspirerende og koselig!

2 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

Jasså, du har fått tannklapring inn i apporten? det skulle jeg likt å sett *humre* ^^

Tror jeg lar være å komme med innspill til deg vedr apporten. Har ikke erfaring med så ekstrem forventing som Zaffie har, så det ville bare vært noen teoretiske betraktninger uansett. Men syns Kristins tips hørtes vettugt ut :o)

Åssen har det gått i dag?

Aase sa...

Teoretiske tips er greit det også altså:-) prøvde litt i går kveld,-og da satt hun i ro tre ganger på rad,- da jeg kasta apporten forsiktig avgårde. Har fått noen råd fra Morten også,- så de skal jeg teste ut. Tannklapring får en visst ikke trekk for,så lenge det ikke er under apporteringen,- så da kan jeg "bare" konsentrere meg om tjuvstartene. Tror det vil komme seg med litt mer trening og erfaring,- så jeg ser vel egentlig ganske lyst på det:-)