torsdag 24. juli 2008

belønningspyramiden







Har meldt meg på canis sitt gratis ukeskurs på nett,- bare for å få en rask repetisjon av opplegget,- og for å se hva det går ut på i tilfelle noen spør..
En av oppgavene var rangering av belønninger..
Fluffys rangering er .
1. kyllingfilet
2 kjøttbiter/lever
3 kattemat(i pose)
4 fiskepudding/fiskekaker
5 pølsebiter

Fluffy er et matvrak,- så mat vil alltid være forsterker nr 1. (hvis jeg ikke regner med å jage katter,- som jeg ikke kan bruke som forsterker.. he he)



Zaffies rangering er:
Godbitrangering: kyllingfilet, kattemat,laksefilet,leverpostei, kjøttbiter










Hvis vi rangerer etter hvor grom belønningen er ser det sånn ut:

1 tennisball
2 pipedyr(en fugl som gakker)
3. kyllingfilet
4 kattermat, mm


Har testa det hjemme i hagen i går kveld bare,- så det kan godt hende at Zaffies pyramide ser annerledes ut "ute i verden"
Miljøforsterkere har jeg ikke tatt med her,- men har det i bakhodet når vi er ute i verden:-)
Kan tenke meg at lek med Cara, samt å hente ting ute vannet(bade) vil komme langt opp på lista..)



Kos på kjøkkengulvet med Jon Eskil kommer nok også langt opp på lista:-)

Trente litt på badestranda i går med Zaffie,- og da hadde hun flott fokus på meg selv om det var endel unger som ropte og skrek rundt oss. Noen fordeler er det jo med å ha egne unger som har mye besøk.. Hundene blir godt vant til mye lyd og løping:-)
Vi trente utgangstilling og fvf( i langline).Belønningen var vekselvis en pølsebit fra lommen,- eventuelt å hente en leke som jeg kasta ut i vannet.
Trente dessuten litt doggiezen ved at jeg kasta ut en leke i vannet,- så måtte hun komme i utgangstilling før jeg ga frisignal så hun kunne løpe ut.Da vi kom hjem fra stranda,hang det varer fra canis på døra.(utrolig rask levering,- bestilte det dagen før!)
Det var da jeg oppdaget tennisballbelønningen... Har kjøpt sånne som piper,- og Zaffie ble helt vill da jeg kasta en til henne på plenen.. Jeg begynte bare å lure på hvor mye en valp tåler egentlig av skrensing og rulling... Hun kaster seg avgårde,- og har full pinne mot ballen,- bråbremser(så godt hun kan) og skrenser forbi i forsøk på å fange ballen.. evt ruller rundt i mangel på kroppsbeherskelse.. ganske artig å se på,-men det ser jo litt voldsomt ut :-) Får prøve å filme det en dag..



Tennisball må jeg teste det i andre omgivelser også, for å se om den er like grom da..
Regner med at vi skal prøve å trene litt med de andre klikkervennene våre til uka igjen,- så da kan jeg lage en ny rangering.

3 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

Jeg har også lyst til å friske opp litt kunnskaper ved å melde meg på internettkurset. Men jeg får feilmelding når jeg prøver å registre meg :o( Får prøve å kontakte Canis vedr det.

Supert tiltak av Canis iallefall! :o)

Aase sa...

Ja,-det gjør seg med en repetisjon,- selv om det er kjent stoff..
Enig i at det er et bra tiltak,- da får de som er helt ferske en liten smak,- og gjør kanskje et mer bevisst valg når de skal melde seg på kurs?
Dessuten så er det jo litt artig for oss nerdene også da.. he he
Vi snakkes!

Aase sa...

Ja,-det gjør seg med en repetisjon,- selv om det er kjent stoff..
Enig i at det er et bra tiltak,- da får de som er helt ferske en liten smak,- og gjør kanskje et mer bevisst valg når de skal melde seg på kurs?
Dessuten så er det jo litt artig for oss nerdene også da.. he he
Vi snakkes!