søndag 20. juli 2008

Ukesrapport


Nå har jeg hatt Zaffie i ei drøy uke,- så nå tenkte jeg at jeg skulle skrive en liten ukesrapport. Kjekt for videre planlegging i treninga for å en superhund:-)

Følgende Gf er påbegynt:

1 Fokus(stående foran,- under marsj baklengs, sittende i utgst)

2 target(pekefinger, musematte)

3 sitt (stående foran, under marsj baklengs)

4 bakpartskontroll (rygge inntil vegg, foran fører)

5 utgangsstilling(fra foran fører, først m target, nå uten,- +2 skritt fram)

6 galopp mot fører( sponan ute på tur, fra medhjelper.. prøver jeg fra medhjelper, kaster hun seg inn i utgangstilling,- ihvertfall her hjemme i hagen.moro!)

7 fri ved fot(se opp når fører går baklangs,rett frem)

8 ligg. foran fører, (har fått til fine klaskedekker,- +en variant som ser litt mer kontrollert ut, først fambeina ned så bakbein. foreøpig så legger hun seg og reiser seg opp på stedet, uten å forflytte seg hverken frem- eller bakover,- så det håper jeg fortsetter.. kommer vel an på treneren det ja..) Under marsj baklengs. Her er det mere klaskedekkvarianten som kommer..)

9 stå- foran fører. her gjelder det å være rask,- så hun ikke rekker å prøve noe annet først..

10. bli(ikke trent på det..)

11 doggie-zen. se opp versågod,- kvalitetssikring av frivillig ligg og sitt(tar opp godbiten før jeg klikker/sier ja,- reiser hun seg,- forsvinner godbiten ned i lommen igjen..)

12 hold fast. vi øver på å plukke opp og bære ulike gjenstander.. nøkler,. skjeer, leker, mm+ det hun selv vil øve på da,- som sure sokker,- sko, verktøy mm.. jada det er en retriever.)

øver holde fast kontrollert også,- sittende foran meg. går veldig bra..

13. slipp. foreløpig er det ingen vanskeligheter med å henne til å slippe.. slipper ved klikk eller takk,- og i bytte med noe annet..

14. ingen kryptrening..

15 ingen hals heller

16 eller hopp

17 luktdiskriminering. blank

18. spor. har gått to godbitspor. går rolig og konsentrert,- med en hale som viser om hun er på rett vei eller ikke,- mao lett og lese:-)

19. oppsøke firguant. vi har prøvd oss litt på rundering,- og det fungerte fint. skal på ny trening i morgen,- så da får vi se om hun husker det fra forrige uke..


Ellers så har vi vært på Hadeland glassverk 2 ganger for å hilse på dyrene.(esel,hest,sau,gris,høner og kaniner) samt sett på alle menneskene der. Det har gått veldig fint. Hun er utrolig rolig i omgang med unger, så jeg håper hun fortsetter med det.


Hjemme har hun blitt venn med katten, og hønene,- så nå er det bare fryd og glede..


Nesten hver kveld etter at hun flyttet inn,- har vi gått tur sammen med Camilla og Cara. De herjer og koser seg sammen. Kjekt å ha hundevenner som naboer( og ikke minst et fint jorde å slippe de på)Får prøve å ta noen bilder av de en dag.


Har vært i Asker hos "onkel Terje" også. oppfører seg eksemplarisk i bil,- og på besøk..


Sluttkonklusjonen etter denne uka er at jeg er kjempeglad for at akkurat jeg har fått muligheten til å henne som et nytt familemedlem og treningskamerat.






4 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

Oi, her er det progresjon i treninga gitt!

Zaffie høres ut som den drømmehunden, jo! Skjønner godt at du føler deg priviligert :o)

Jeg kommer dessverre ikke i morra, men håper å få beskjed om neste samling :o)

Aase sa...

ja,- jeg håper at hun fortsetter like bra som nå.(og at jeg ikke trøbler det til med mine mange unoter. Du får selvsagt beskjed når vi skal møtes neste gang!
Hils til Heidi og lillenurket:-)
Aase

Simen sa...

Wow, så mye dere har trent på! Skikkelig bra, altså. Synes du det er lettere nå, etter du har trent din første hund igjennom alt, eller er det nesten som å begynne på blanke ark igjen?

Aase sa...

Jeg synes nok det er mye lettere nå. Har kommet over de fleste crossover-TRENER syndromene,- og i tillegg,- så er det lettere med en hund som ikke har erfaring fra ordinær trening fra før.. Gøy å starte på nytt igjen ihvertfall!
Koselig med retriever i hus igjen. Kjekt med en som samler isammen sko og sokker i store hauger.. he he.