onsdag 1. oktober 2008

Trening på apportering mm

I dag har jeg hatt en liten gjennomkjøring av diverse atferder før vi drar til Trondheim i morgen. Jeg hadde først en runde foran fører mappa.. I dag gikk det mye bedre enn sist vi prøvde,-og det var bare på stå hun rota litt før hun fatta poenget. Altså, en brukbar økt,-som jeg er ganske godt fornøyd med.
Neste økt kjørte jeg hopp over hinder, med musemattetråkk. Dette må vi nok øve mer på,- for hvis jeg legger matta litt langt ut til siden,- hender det hun løper rundt hinderet.

Det samme gjelder til en viss grad apport over hinder som vi kjørte i dag.(selv om hun faktisk er litt flinkere her. Dette baklengskjeder jeg,- så da blir det jo kjørt noen ganger tilbakehopp der jeg plasserer henne rett foran hinderet foreløpig,- så det gjør det nok mye lettere for henne enn å svinge innom hinderet når musematta ligger litt ved siden av. Når jeg kjører hele apporten med kasting,- hender det jo at apporten havner skjevt ut(er jo ingen superkaster akkurat.. he he.. får tipse Morten om å ha på hjelm hvis jeg skal øve på dette i Trondheim)
I dag tjuvstarta hun bare to ganger(av 10,) på apporten så nå håper jeg hun er inne i riktig spor :-) Jeg prøver å gi henne superbelønning de gangene hun klarer å vente på signal før hun apporterer,- og nå har hun faktisk begynt å se opp på meg for å få lov til å starte(ikke hver gang altså. :-) )

Vi tok også et par runder med bli sittende, og bli stående der jeg går/løper bakover med en leke eller noe godt. Klarer hun å sitte rolig,- fikk hun frisignal(ja) og får leke litt før vi prøver på nytt.

Fri ved fot var ikke så bra i dag, der går hun for langt frem..
Tror det har noe med meg å gjøre,- så jeg må øve på å stramme meg opp å gå som en general. Prøver å belønne litt bak meg med venstre hånd. Jeg avbryter hvis hun speeder opp takten og trekker frem,- så jeg håper det vil ordne seg snart. Kjørte et par økter der jeg belønnet bare ett og to skritt,- og håper at også det vil hjelpe.

Må nok bare innse at det er treneren det er noe galt med.
Kriterieplanen blir ikke fulgt bestandig, så jeg får takke meg sjøl for at det går litt i ball av og til. Sånn er det når en vil ha mest mulig på plass på kort tid.. 10 uker er litt i det minste laget (for treneren) for å få frem perfekte øvelser. Hunden hadde nok klart det glatt :-)

Nå er det bare å lade batteriene før helga, og håpe på det beste. (Zaffie kan godt la vær å lade sine,- de er full-lada og vel så det... he he)

Ps Kari-Anne: Fikk ikke testa gal-hund kommandoen i dag,- for hun løp ikke tulling... utrolig..:-)
Men jeg får nok prøvd det ganske snart,- sikkert i morgen allerede:-)

3 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

10 uker er ikke mye, så jeg vil si du har jobba godt på denne tiden med Zaffie siden dere er kommet så langt som dere har.

Jeg ønsker deg lykke, lykke til i helgen. Kos deg med masse nerde-prat med likesinnede (er veldig misunnelig, ja..).

Føler meg trygg på at du ligger godt an til å bestå eksamen, så jeg lover herved (med hånden på hjertet) å spise ei skål med tørrfor på neste fellestrening om du mot formodning ikke skulle passere nåløyet ;o)

Aase sa...

Oi, da må jeg jammen si du har trua på meg!
Takk for tilliten,- jeg lover å gjøre mitt aller beste!
Aase

veda sa...

Lykke til i helga, er sikker på at det kommer til å gå bra!!



klem fra Vera