onsdag 8. oktober 2008

Trondheimshelg mm

Nå er instruktørkurset slutt,-og jeg kommer med en liten oppsummering etter helga.

Fredagen hadde vi konkurransetrening der vi trente på div øvelser alt ettersom hva i ønsket selv. Zaffie var nokså svimete og ukonsentrert det meste v dagen. 8 mnd ,mange folk og hunder + et par hester er tydeligvis en kombinasjon hun ikke takler riktig enda,- og det viser bare hvor viktig det er å trene i mange forskjellige miljøer. Bli øvelsene er ikke akkurat hennes sterkeste side heller,- så treningen ble så som så. Jeg fikk ihvertfall mange gode tips, og det er jo det viktigste. Det vi skal ha fokus på nå er:

- at jeg venter med å kommandere sitt opp til det har gått noen sekunder når jeg kommer inntil henne etter bli liggende øvelsen i klasse 1.( det samme gjelder vel egentlig alle bli øvelser,- at hun kan holde posisjonen etter at jeg har snudd meg rundt og skal kalle inn mm.. har trent på det i et par uker,- så grunnen til at det ikke gikk så bra i Trondheim på fredag er jo nettopp at hun ikke kan øvelsen godt nok.. Øvelse gjør mester!




Fri ved fot.



venstrevendinger ved fri v fot + rygging. Hun har en liten tendens til å gå litt langt frem,- og det skyldes nok i hovedsak at jeg ikke kan øvelsen godt nok selv...



Med andre ord må jeg lære meg å gå sånn en skal gjøre det i øvelsen. Noen må lære meg vendinger,- stopp osv En fin tagteach oppgave for en eller fler som har lyst. Kanskje blide og tålmodige Kristin kan hjelpe meg??(hint hint)




- LEK.



Jeg er ei kløne når det gjelder å belønne med lek.Har bare hatt matvrak av noen hunder før(eller det skyldes at jeg hele tiden har vært en dårlig lekemamma..) Hadde derfor ei økt der jeg øvde på å leke med Zaffie. Fra i dag starter prosjekt lek,- og det betyr at jeg skal belønne med lek , og helst bare lek i en periode uten godbit innimellom..


Tennisballer som piper så ut til å være tingen,- så etter kursslutt på fredag dro vi ned til Caniskontoret og gikk til innkjøp av en stor haug med leker.





Lørdagen var det eksamensdag,- og vi møtte opp mer eller mindre nervøse.. Vi ble delt inn i to grupper, og så var det bare å starte opp..Da det ble min tur,- var jeg egentlig ganske rolig (trodde jeg selv)Men det var nok bare en illusjon jeg hadde laget opp for meg selv,- for jeg klarte ihvertfall å tukle det til,- så jeg måtte prøve en gang til. (Zaffie stakk av bort til den andre kandidaten som var oppe,- og det hjalp ikke akkurat på konsentrasjonen..)2.forsøk gikk knirkefritt heldigvis,- og dermed kunne samtlige ekvipasjer få kryss for bestått på diplomet.
Gratulerer til alle sammen!

Om kvelden var det avslutningsfest,- og Morten og Cecililie og Karoline hadde laget istand et nydelig bord. Maten smakte fortreffelig,og alle koste seg skikkelig.Litt vemodig var det at det var siste helg vi var samlet, siden det har vært en utrolig koselig gjeng å være sammen med.
Lykken er jo at Grethe og Ulrika har planlagt brukshundsamling i Sverige i begynnelsen av mai,- og dit regner jeg med de fleste vil ta turen. Jeg har også planer om å dra på besøk til Anna-Karin og Maria på Åland til sommeren,- så kontakten skal opprettholdes!


Søndagen trente vi på klikkertrening av hest og servicehund. Vi var delt inn i to grupper,- og jeg var i hestegruppa først. Hestene til Cecilie var kjempefine og utrlolig greie å ha med å gjøre.. De var igrunnen som mine hunder. Nina var snill og rolig og med relativt få atferder av gangen(som Fluffy) og Rufo som var snill og aktiv med mange atferder på en gang.(som Zaffie)


Jeg prøvde å trene Rufo til å apportere,- og jammen hadde han ikke lært å bære en apportbukk. Kjempemorsomt å trene hest!


Etter lunsj var det sevicehund som sto på planen. Ulrika og jeg var på lag,- og Nix skulle prøve å ta klær ut av vaskemaskinen og legge de i en kurv som sto en meter unna. Etter litt trening klarte han det utmerket,- så nå er det bare å lære han å velge riktig program,- så kan han gjøre husarbeid mens mamma er på jobb. Utrolig praktisk!


Zaffie kom ikke helt i mål,- men vi fortsetter treningen her hjemme. Kjekt å ha noen triks å vise frem..


Nå holder vi på med å ta ut post fra postkassa,- og det er snart i mål. Kanskje jeg kan filme det en dag?


Tirsdag skal vi trene på Gjøvk,- så da skal vi trene lydighet innendørs i hallen til Gjøvik hundeklubb. Vivian og jeg skal baklengskjede noen av øvelsene i klasse 1. Vivian tar sikker alle,- mens jeg får ta det jeg klarer,-. og ellers terpe på bli og stimuluskontroll. Har også lyst til å ta en økt med meldingstrening,- så det er nok å henge fingrene i..


Vi skal ha meldingen inne før sommeren nemlig,- og da må vi stå på!

Ingen kommentarer: