tirsdag 12. august 2008

Rapport fra Sølen 1


Søndag 3 august reiste jeg opp til Sølen for å trene hund. I tillegg til oss som går på instruktørkurset,- var de fleste av de som jobber som instruktører i Canis der,- så alt lå til rette for at det skulle bli en kanonbra uke :-) Siden jeg har vært der oppe før,- var forventningene store,og heldigvis ble det akkurat så bra som jeg håpet!(og mere til..) Maken til trivelig gjeng skal en lete lenge etter! Alle instruktørene er kjempekoselige,- og ikke minst utrolig kunnskapsrike! En stor takk til Morten og Cecilie som lot meg få sjansen til å være med på instruktørkurset!

Vi kom fram ved sekstida på søndagskvelden. Vi fikk installert oss i hytta,- og fikk oss litt middag. Jeg delte en luksushytte m Camilla og lille Silje, så vi kunne ha hvert vårt soverom,- og alle hundene kunne sove inne.

Etter middag ble vi delt inn i lag,- og fikk tildelt terreng. Veldig hyggelig å møte alle de andre igjen!

På min gruppe var Carina(som er instruktør) Anna Karin, Maria og Kristin.Nivået på hundene varierte fra helt ferske til hunder som har konkurrert. Veldig fint å se de forskjellige hundene jobbe. Veldig lærerikt å se på hunder som er klare(eller nesten klare)til å starte i konkurranse.

Alle hundene gjorde store fremskritt på de tre dagene vi var på gruppe.

Jeg trente med Zaffie hele uka,- og her er en rapport på hvordan det gikk...

Vi hadde prøvd ut runderingen så vidt det er på forhånd på Eggemoen,- så hun visste hva det gikk ut på,- men ikke noe mer enn det...

1 dag: 1 økt.
løper i full fart ut til første figurant,- tar belønning (så vidt) og løper i full fart over til neste. Deretter løper hun frem og tilbake uten kontroll i det hele tatt,- og kommer ihvertfall ikke på innkalling:-) Jeg fikk inn et par skikkelig godt timede klikk. Jeg ropte,- hun løp rett i mot meg(og så ut som hun skulle komme) jeg klikket,- og hun suste forbi meg i full galopp med få cm klaring.. regner med at det så ganske så morsomt ut!
2 økt: her måtte vi finne på noe lurt for å få tilbake kontrollen over villdyret:-) Vi hadde derfor på båndet,- satte ut en figurant (kort avstand). Vi kjøre litt doggie-zen hvor belønningen var å få gå ut til figuranten. Først måtte hun sette seg i utgangstilling på midtlinja. Dette var veldig vanskelig i starten syntes hun. Bjeffet litt i frustrasjon,- men etterhvert så skjønte hun konseptet å ble bedre og bedre på å komme inn i utgstilling før hun fikk JA og løp ut.
3. økt . Fortsatte vi med doggie-zen,- denne gang med to figuranter ute(en på hver side)øvelsen var nå at etter at hun hadde fått løpe ut til figuranten på den ene siden,- skulle hun komme inn til meg når jeg ropte og satte meg ned med fronten mot henne.Jeg belønnet på midtlinja ,- og så prøvde vi å gjøre det samme vendt mot figurant nr to.
De første gangene prøvde hun å løpe rett over til fig nr to. Figuranten gikk da så inn til midtlinja,- og hun fikk ingen belønning hverken i form av godbit eller oppmerksomhet. Etter et par sånne tester,- forsto hun at hun måtte innom meg før hun fikk gå ut,- og etter det,- gikk det som en lek! Takk til Carina for god hjelp og glupe forslag! Figurantene gjorde også en god jobb med å overse henne totalt når hun feilet..

Ingen kommentarer: